Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Läkarbesök

Igår var jag på sjukhuset och träffade min läkare efter att jag fått ett chockbesked på mailen.. Mamma och pappa följde med mig, okej jag vet det låter fjantigt, men jag klarade inte av att fara dit själv. Och om pappa lix skulle skjutsa dit oss så varför ska han sitta utanför?
I alla fall...Vi pratade och vi fick höra lite blandade saker. Om X fick gissa så är det ungefär 40% av min lever som fungerar i dagsläget. Och man kan leva normalt så, för det gör jag ju redan. Men framtiden då? Jo om man skulle gissa så är det 5-10 år kvar till levertransplantation. Det kändes lite tungt att höra eftersom jag inte har velat inse det tidiagre. 20 år hade vart helt okej för då hade man gjort bort studierna och barnfrågan.. men nu står man mitt uppe i allt och måste lägga om och börja planera livet.. eller de närmaste åren. Vilket blev som en chock för älsklingen som inte heller riktigt förstått allvaret tidigare. Men vi ska klara det tillsammans :)
Just innan vi for därifrån så fick jag en bok som X har skrivit. Den handlar om Autoimmun hepatit. Efter all forskning som gjorts och så. Dock är den på engelska men jag ska nog kunna ta mig igenom den ändå.

Idag tog vi en lång sovmorgon. Det behövdes. Jag hade rätt uppsvällda ögon i morse efter alla tårar från gårdagen. Jag kunde inte hålla emot dom... Men det känns ju alltid bättre efteråt :)

Jag har fortfarande inte kunnat bearbeta allt ännu. Jag är Livrädd! Jag är mest rädd för transplantationen, för det är något somjag absolut inte vill göra egentligen. Jag ärr rädd för misslyckanden och att det kommer bli någon komplikation.
Men jag får inte tänka så. Jag måste försöka se det positivt. Jag kan få barn och det är ett +! Men frågan är bara om det kommer i rätt tidpunkt..?
Tiden får visa vägen..

Har även vart och fixat ryggen igen, men måste boka fler tider. Men det är väld kanske på väg åt rätt håll i alla fall :)

Nä nu ska jag sätta mig i soffan, äta lite chips även om det är mitt i veckan och sedan se film. Ibland måste man va onyttig om man inte känner sig på topp!

Jag har även tagit lite kort, och till och med lagt in dom i datorn :p


Lasse


Lotta


Lite tandborstning :P


Nej vi borstar inte Lasses tänder :)

Det får räcka för just nu :)

Ta hand om varandra!
//Hanna


Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Maggie

Postat av: Maggie

Keep smiling, Det kommer bli bra! :)

Hur är det annars? Går studierna bra? / Magda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback