Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Maränger!

Goddagen!

Idag är jag inte lika pigg som jag var igår.. eller inte lika hurtig kanske man säger.
Jag har i alla fall gjort en någolunda vettig sak.. Jag har marränger i ugnen. Sista baket tills jag fyller år, så det känns skönt att det är klart, förutom tårta å så då.. men det kan jag ju inte göra förrän då..
Det blir typ chokladmarränger. Hade tängt göra dom fräna med både choklad och original halvt blandat, men när man ska spritsa ut dem så blev allt typ samma färg tyvärr... men det är väl smaken man vill åt ändå.
Däremot trodde jag inte att dom skulle växa så mycket i ugnen som de gör... Får hoppas de inte växer ihop allt för mycket så de blir fula...För då måste jag ju skära isär dem på nåt fiffigt sätt.

Receptet är enkelt.

Vispa samman 5 äggvitor till ett fast skum. Vispa på medelnivå.
Rör sedan ner 2,5dl socker och vispa med hög hastighet i ca 6 min. Smeten måste bli fast. Man ska kunna tippa bunken upp och ner utan att det rinner.
Man kan tillsätta lite salt om man vill.
Sen kan man även tillsätta valfri smak eller bara karamellfärg.
Ugnen ska vara på 150 grader och marängerna ska vara i ugnen i ca 50 min. De ska vara krispiga utanpå och kladdiga inuti :)
Sen är det bara att njuta :)

Jag såg att "New York Minute" går på tv idag. Det är en film som jag såg om och om igen för flera år sen.. På VHS, så det var inte igår direkt.

Ikväll ska vi packa allt så att vi kan ta oss iväg hem till R-fors fort imorn...Blir nog så att jag packar in katterna å grejerna i bilen och hämtar älsk på universitetet runt 2 kanske...
Blir middag hos bästa broder + sambo imorn med :)

Sen är ju den efterlängtade påskhelgen här.
Påsken i tryssjön är alltid lika kul. Pimpeltävling, tävlingar och massa trevligheter med släkten :D
Förra året hade ju syster stormagen så det blir lillens första påsk :) Känns kul!

//Hanna

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lisa. V

ååå jag lyckas aldrig med maränger.. avundsjuk


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback