Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Läkarbesök

Åkte iväg till sjukhuset i morse. Hade tid klockan 10 så klev upp runt 8 för att kunna ta det lugnt på morgonen och duscha och sånt. 
J började skolan 8.30 så han gick där runt 8. 
Hade rätt tur på sjukhuset faktiskt. Träffade min läkare i väntrummet och behövde inte ens anmäla mig och stå i kö, utan fick komma in på engång och anmäla mig när jag skulle ut istället :) 

Vi pratade mest om mina åderbråck både i matstrupen & i buken, och även en hel del om bebisen och tiden runt förlossning/efteråt. 
Åderbråcken i matstrupen är så gott som oförändrade sen senast :) Och jag behöver inte stoppa nån slang i halsen igen innan förlossningen. Mina levervärden är fortfarande väldigt bra, och man vet inte om det beror på att jag har en liten en som hjälper mig. Tiden fram till förlossning kommer se ut som nu, bara jag tar prover i början av mars så att dom hinner se hur jag mår innan lillan ska ut. 
Som jag mår nu så ska jag klara en vanlig förlossning så länge det inte blir utdraget. Men jag vet fortfarande inte vad jag vill...Är skraj kan jag lova. Men ut ska hon ju, på ett sett eller annat. 

Efter förlossningen kommer jag i alla fall få börja med nå betablockerare så att inte åderbråcken blir större. Det är nån slags bromsmedicin som jag inte minns namnet på. Och provtagningen kommer ske lite oftare de första månaderna. 

Vi gick även igenom ultraljudet på buken som jag gjorde i juli, och jag fick veta lite mer hur åderbråcken går i magen. Det är mest runt naveln och sen går det ner mot vänster ljumske/äggstock eller hur man ska säga. Mjälten är lite förstorad med. Sen vet vi ju att en del av levern är skrumpen och blodet vänder rätt fort och jag har ett stort blodkärl/åderbråck som går från levern och neråt. 
Men jag har ingenting synligt på magen vad jag kan se. Det är ju ett + :P 
Så fort jag har fått byta lever så kommer åderbråcken ge med sig och minskas/försvinna. 
Sen fick jag även veta att OM jag skulle kräkas blod, dvs att ett åderbråck spricker (senare i framtiden) så måste jag ringa ambulans direkt. Men det hoppas jag att jag slipper :) Det är ju inte säkert att det kommer bli jättedåligt, men det kommer bli värre. 
Det är som med allting annat, man vet inte hur eller när det kommer hända...Så det får tiden visa. 

Har lyckats packa lite kläder för veckan och lagt fram min röda tyglåda där jag har alla barnkläder som ska hem. Så ska jag ta och tvätta upp dem :) 

Ne nu ska jag vara lite social.

<3
//Hanna

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback