Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Onsdagen

Så var det onsdag!
Vi klev upp strax efter 6 i morse och gjorde oss klara för att ta bussen till sjukhuset. Vi var framme på avdelningen vid 7 och jag kunde skriva in mig. Sen fick jag sockerdropp efter ca 30 min. Bara för att stilla hungern lite och för att inte bli allt för illamående. Vet ju att jag brukar må illa om jag inte äter nu när jag är gravid.
Men att vara hungrig, trött, nervös och gravid är ingen bra kombination. 
Vi satt i väntrummet från 7-11. Vi såg en film på morgonen och det var rätt skönt, men tiden gick ändå väldigt, väldigt sakta. Runt 9 fick jag en tablett mot magkatarr, och som skulle stilla illamåendet. Vet inte om den hjälpte så värst eftersom jag var spänd. Det är det sämsta med mig, jag blir väldigt lätt nervös och har svårt att bli av med det. 
Strax efter 11 så rullade jag ner till uppvaket där jag fick ligga en stund. Fick bland annat ytterligare ett dropp, Bricanyl. Det var för att jag inte skulle börja få värkar. Låter skrämmande nu när jag tänker efter, fast chansen var liten att en förlossning skulle sättas igång. Det var väldigt obehagligt att få bricanylen eftersom pulsen steg och låg runt 120, vilket kändes väldigt obehagligt. Men det var normalt, och om det skulle stiga mer så skulle dom sänka droppet. 
Försenad som sjukhus alltid är så sövdes jag 11.50, och vaknade 12.40 (då jag såg klockan första gången). Minns att jag vaknade till när dom flyttade över mig till sängen. Hörde när dom sa 1,2,3 och sen drog mig. Men jag kände inte så jättemycket. 
När jag vaknade hade jag ont i halsen och käkarna. Har det fortfarande. Var säker på att dom hade varit tvungna att åtgärda åderbråcken eftersom jag hade ont. Jag var fruktansvärt torr i munnen och bad om vatten rätt fort, typ innan jag hade vaknat helt tror jag, minns inte. Men det var inte så lyckat eftersom det komme upp efter 5 minuter. Hade väldigt mycket slem så det var nog bara bra att det komme upp. 

Det tog rätt lång tid innan J komme till uppvaket. Dom hade sagt att dom skulle ringa till honom med det gjorde dom aldrig så han gick dit själv efter att jag varit vaken en timme. Men tiden gick så himla fort.

Sen fick jag ligga där och vänta väldigt länge. Jag skulle träffa en barnmorska som skulle göra ett ctg för att kolla hur bebisen mådde. Men det var full fart på BB och jag skulle vänta 1 timme sa dom. Efter ca 1,5 timmar fick jag åka tillbaka till avdelningen och vänta där istället. 
Det skulle gå fort sa dom, men där satt jag och väntade och väntade. 2 läkare kom förbi och berättade hur det hade gått på gastroskopin. Det var ingen märkbar skillnad i strupen och ingenting hade åtgärdats. Det behövdes inte. Fick däremot ett recept på nå tabletter som ska hjälpa till så att det inte blir värre, men dom ska jag börja med efter förlossningen eftersom de kan ha påverkan på barnet. 

17.35 fick jag äntligen träffa barnmorskan som kopplade ctg och sedan gick. Det tog ca 30 minuter att göra, och allt såg bara fint ut :) 
Hon såg att jag hade haft 3 sammandragningar under den tiden och frågade om jag hade märkt av dem. 1 kände jag väldigt tydligt, och den sista kände jag som att det var pågång men att det aldrig riktigt blev nåt. 
Och om jag börjar känna mer sammandragningar och att dom trycker neråt så ska jag ringa förlossningen, men det hoppas jag att jag slipper :) Än borde ingen bebis komma, hon får gärna växa till sig lite till först.


18.30 lämnar jag äntligen sjukhusets dörrar och får åka hem. 
11,5 timmar har jag spenderat på sjukhuset idag och det har varit väldigt jobbigt. 
Åt endast en mandarin under den tiden och det var runt 5 tror jag. Och en del vatten gick ner också. 
Älsklingen köpte lite färdigmat på maxi och köpte även fika till oss, gullig som han är :) 
Känner mig fortfarande hungrig, och är fruktansvärt trött och slut. Blir nog ingen sen kväll för mig kan jag lova. 

Nä nu orkar jag inte skriva mer. :P

<3
//Hanna

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback