Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Att tycka synd om sig själv

Det finns en sak som jag börjat störa mig på allt mer och mer.
Och det är folk som hur lätt som helst klagar och överdriver alldeles för mycker för att folk ska tycka synd om en (eller vad dom nu vill ha ut av det).
 
Tex om man frågar någon hur det är och får som svar: "Nä det är inge bra med mig". Såklart frågar man ju varför om någon säger att den inte mår bra. "Jag blev så förkyld igår" får man som svar. Jaha, tänker jag då. Förkyld? Ja visst, det kan vara jobbigt att vara förkyld, absolut. Det tycker jag själv med. Men om någon skulle fråga mig så skulle jag svara "Jag är förkyld, men annars är det bra". 
En förkylning går över. Det är inget att gräva ner sig för. Ryck upp dig.
 
Och de som skriver på Facebok flera gånger i veckan att deras liv är så värdelöst för att de är förkyld.
Jag blir tokig på sånt.
 
Jag tror att alla människor tycker synd om sig själv på ett eller annat sätt nån gån i livet, mer eller mindre. Det tycker jag inte är nånting att klaga över, eller om man skulle klaga nån gång så fine. Det är okej.
Men just när personer om och om igen ska måsta klaga så öppet inför folk, det är just det.
 
Nåja. Nu är det fredag och då ska man vara glad.
Ikväll blir det att se invigningen av OS på tv.
 

Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Emil

Jag blir också less på när folk klagar på detaljer i sitt liv som om det vore världens undergång. Många av dem tror jag inte har förmågan att känna riktig empati, och inse att det finns fler människor med t ex svåra fysiska åkommor som inte skulle klaga på en smärre förkylning.

Jag har allvarlig leversjukdom PSC och får snart sättas på väntelista. Min tillvaro är jobbig och känns sällan väldigt ljus, så det skulle ta mycket till att få ner mitt humör lägre än vad det redan är.

Svar: Ja ibland förstår man inte hur folk tänker. Men jag tror att många är väldigt blinda. Sånt som inte syns utåt existerar inte. Man måste ha en synlig sjukdom/handikapp för att folk märka nåt. Jag kan själv skriva av mig mer eller mindre negativa saker på bloggen. Det är som en dagbok. Jag pratar sällan om hur jag mår, utan skriver hellre ner sånt i så fall.
Jag brukar försöka tänka att det alltid finns människor som har det sämre än en själv. Vilket brukar hjälpa för mig iaf.
Väldigt tråkigt att höra att du är allvarligt sjuk :( Är du väldigt trött och så nu då? Hur känner du inför att sättas på listan? (vill du inte svara så är det ok)
Själv känner jag ju att jag blir tröttare och tröttare ju mer tiden går. Men läkarna tror att det kommer dröja ca 2 år tills jag sätts på väntelista. Det känns bra att ha tid att förbereda sig men det känns samtidigt jobbigt att veta att man ska måsta bli sämre och bara gå och vänta.
Jag försöker se transplantationen som någon positivt. Även om jag är livrädd och tycker det känns overkligt så försöker jag se det som att jag kommer få ett nytt liv. Var stark, du klarar detta.
Hanna

Postat av: Emil

För mig känns det som att folk ofta antingen inte förstår hur jobbig tillvaro man har pga sin sjukdom och vad det innebär - typ att så länge man kan stå på två ben och andas så är det väl ingen fara - eller så är man för dem endast sin sjukdiagnos och inget annat. Jag har vänner och familjemedlemmar som knappt någonsin hör av sig förutom om jag åker in på sjukhus eller annat, som jag ju vill ska höra av sig i vanliga fall också. Då känns det som att sjukdomen har blivit en del av eller hela min identitet för dem - "Leversjuka Emil", typ.

Jag tycker det är jättebra att du bloggar om din sjukdom, då det säkert fungerar som en slags terapi eller hjälpmedel för dig, så att man inte absorberar för mycket jobbiga känslor och oro inom sig själv utan att få ut dem på något sätt, vare sig någon lyssnar eller inte :) Jag borde faktiskt göra detsamma, genom blogg, dagbok eller annat, eftersom jag ofta håller inne mina känslor tills jag mår riktigt illa.

Jag kan på sätt och vis känna tacksamhet över att jag inte har det värre ställt, eller att jag har personer i mitt liv med whiplash-skada, multipel skleros, fibromyalgi och andra åkommor som säkert är minst lika jobbigt för dem men i annan riktning. Jag kan vara tacksam över att jag haft cancertumör i njuren som togs bort varpå cancern inte har visat sig igen sedan dess, vilket jag är. Men vissa dagar är det svårt att vara positiv och tacksam, som du säkert kan identifiera dig med.

Jag svarar gärna på allt du vill om det är till hjälp :) Jag känner mig ärligt talat jättejättejättenervös att hamna på listan, och då läkarna sagt att väntetiden kan pga min prioritet kan vara så liten som en månad när jag väl hamnar på listan, gör det mig bara mer orolig. Jag vet att jag inte kommer att slappna av ordentligt och sitta och oroa mig varje dag. Jag vet att om jag fortfarande väntar under storkalaset med släkten i maj, kommer jag inte att vara en glad prick runt bordet. Jag kommer att tänka på alla leveroperationer som inte gått vägen, trots att oddsen är höga att allt går bra. Istället för de 80% som överlever efter fem år, kommer jag tänka på de 20% som inte gör det. Så ja, jag känner mig livsrädd inför det här :(

Jag känner mig också precis som du allt tröttare med tiden, orkar inte göra saker som jag annars är väldigt passionerad över, blir mindre social och sådär. Vilar och sover mer. Jag förstår och känner med dig att samtidigt som man är rädd för operationen och konsekvenserna den innebär, känns det slitsamt när man faktiskt kan känna hur man blir mer orkeslös som tiden går innan man får opereras.

Jag vill också verkligen försöka se operationen som något positivt, som den ju faktiskt är i längden så länge allt går bra. Jag blir hoppfull och positiv när jag får höra läkare berätta om patienter som fått ett helt nytt liv som inte ens var möjligt när de fortfarande hade en sjuk lever. Både du och jag har tid kvar att mentalt förbereda oss och se positivt på detta, vilket jag tror kan vara ovärdeligt :)

Förlåt att jag babblar på och skriver så mycket. I vilket fall kommer jag fortsätta läsa din blogg. Och om du har mer frågor eller bara vill hålla kontakten blir jag glad, kan vara bra att stötta varann så väl det går när vi mer eller mindre sitter i samma båt :)

/Emil


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback