Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Donationsveckan

Tack snälla alla nära och kära för allt stöd, fina ord och tankar som ni har skickat till mig!! Det betyder verkligen jättemycket. 
Det betyder otroligt mycket att kompisar har ringt, velat träffats och prata om detta. Det är skönt för mig att få prata av mig. Man mår sällan bra av att hålla allt inom sig. Och jag har blivit så mycket mer öppen om detta. 
 
Jag har redan fått kallelse för en rad olika prover som ska tas, EKG och bentäthetmätning. Mer kallelser kommer trilla ner i brevlådan inom kort. 
 
I helgen har jag varit väldigt trött och inte orkat göra så mycket. Vi var iväg en liten stund till en kompis så Lovisa fick leka, annars har jag legat på soffan. 
Idag blev jag hemma. J ringde mig mitt på dagen och vi pratade en hel del om mitt jobb, min trötthet och min arbetstid. Vi tycker väl båda två att jag borde gå ner i tid till 25%, men jag vill ju jobba. Men ibland kanske man måste lyssna på kroppen först. Hälsan är ju viktigtast. 
Jag ska försöka kämpa lite till, men fortsätter det såhär kommer jag måsta ringa min läkare. 
 
Måndag 5/10. 
Donationsveckan drar igång idag. 
Jag tycker det är oerhört viktigt att ta ställning om man är villig att donera sina organ eller inte. Det bestlutet ska man kunna fatta själv, och inte lämna det till sina anhöriga. 
Man måste inte vara inskriven i något register om man inte vill. Skriv på donationskort och bär det med dig (tex i börsen), Berätta för dina anhöriga. Sprid det vidare. Det här är inget att skämmas för. Det är livsviktigt. 
Gå in och läs på livsviktigt.se om du har funderingar.
Ni föräldrar, som har barn under 18. Ni måste ta ställning för era barn också. Vad händer ifall de dör? Det sista man vill börja tänka på då är om man ska donera eller inte. Ta ställning. Diskutera och bestäm. 
Det är klart att ingen vill tänka på sånt här när man är fullt frisk eller har fullt friska barn, men vi alla vet att vad som helst kan hända när som helst. 
 
Fyll i donationskortet. 
 
Är du villig att ta emot organ så tycker i alla fall jag att man ska kunna donera sina organ också. Sverige har alldeles för få donatorer. 
Vi som behöver eller ha fått nya organ vet hur viktigt det är. Utan nytt/nya organ dör vi. 
Jag är inte redo att dö. Mitt liv har bara börjat. 
Jag har all vilja och styrka i världen för att vinna över denna sjukdom och att överleva en levertransplantation och kämpa för att få mitt liv tillbaka. 
 
Så snälla, ta ställning idag om du inte redan gjort det. 
 

Permalink Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ami

Bra skrivet Hanna. Jag fick höra när jag gjorde utredningen att det är barn som ofta har det svårast att få ett nytt organ. Det dör inte så många unga i Sverige pga olyckor som det gör i USA t ex. Vilket ju är bra men det är så viktigt att de barn som har möjlighet att leva tack vare ett nytt organ kan få den . Och ofta beror det nog på att föräldrar inte vågar tänka tanken att deras barn kan dö. Men det kan du. Modigt. Vad bra att det redan börjar droppa in tider. Kram

Svar: Tack!! Dom ringde från en tidning här i Umeå och ville intervjua mig för de hade sett mitt inlägg gällande donation. Så dom var hit och ställde lite frågor :) Nä jag vill väl inte heller tänka den tanken, men man måste ibland se sanningen.
Hoppas du får må bättre snart. Du har haft otur i alla komplikationer efter transplantationen. Du är stark! Kram
Hanna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback