Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

Transplantationsutredning

Förra veckan spenderade jag och J i Stockholm. Jag låg på Karolinska sjukhuset och fick äntligen göra transplantationsutredningen. 
Som vi har väntat. 
Ända sen det bestämdes har jag känt mig mer och mer redo för var dag som gått. Så det kändes bra att få fara iväg. 
Det blev såklart långa dagar med många undersökningar och samtal varje dag. Jag fick hålla mig på sjukhuset dagtid. Jag var hos J på hotellet på kvällarna en stund, men var oftast tillbaka på sjukhuset mellan 20-21. Det blev tidiga kvällar och tidiga mornar. 
Hela veckan har jag varit väldigt bestämd och visat att det är detta jag vill, och inte tvekat nånting. Oavsett om det är jobbigt så vet jag att det är detta jag vill nu. Jag är redo. Och skulle jag börja tveka nu så skulle jag ångra mig sen. Så det var bara att stå på sig. Själva konferensen där beslutet tas var inte så jobbig som jag trodde. De frågade först hur jag ställde mig till alternativa behandlingar och då tänkte jag direkt att nu är det kört. Nu säger dom nej. 
Men jag berättade som det var ytterligare en gång att jag är mogen nu. Jag vill göra detta. Jag vill kunna ta hand om mitt barn. Så dom sa inte emot mig utan sa att då är det ingen tvekan. "Vi sätter upp dig på listan". En stor klump släppte och tårarna bara sprutade när vi kom tillbaka på rummet. En frihetskänsla. Såklart blev jag nervös på ett helt annat sätt, men det kändes så skönt att jag äntligen ska få chansen att få livet tillbaka. 
Såklart vill man inte att någon annan människa ska dö, och det är precis det som måste hända för att jag ska få en chans till livet. 
Jag försöker inte tänka på det. 
Så nu går jag med telefonen med mig hela tiden. Jag har redan packat väskan (nästan klart). Jag hoppas att väntan inte blir allt för lång... men man vet ju aldrig. Dom kan ringa nu, eller om ett år. Det är det som känns jobbigast. Att man inte vet. 
Under veckan träffade jag en kvinna som jag haft kontakt med snart ett år. Hon transplanterades för ca 6 månader sedan och det kändes så bra att få träffas. Att prata med någon som mått precis som jag att få höra att tröttheten faktiskt försvinner. Vilket är svårt att tro idag. 
 
Nu ska jag se Farmen, sen sova. 

Permalink Levertransplantation Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Jonna

Hoppas att du slipper vänta allt för länge. Det kan göra en väldigt frustrerad efter ett tag. Jag fick vänta sju månader och nu 8 månader efter op mår jag jättebra! Orkar jobba fulltid, leka med syskonbarn och spela innebandy! Jag är glad att jag var så ung (24) när jag transplanterades, kroppen läker bättre och snabbare.
Lycka till!

Svar: Ja det är väl väntan som kommer kännas jobbig. Man vet ju aldrig om det blir idag, om 5 månader eller ett år. Hur ska man få tiden att gå? Nu när jag var ner till Karolinska så fick jag höra att väntetiden har varit något kortare och att de skulle tro att det är gjort innan sommaren om de fick gissa. Men samtidigt så har de nån som stått kö ca ett år...När jag var dit så opererade dom en som jag uppfattade hade stått kö 1 vecka bara. Jag är frisk i övrigt, så jag hoppas att jag kommer läka bra och slippa komplikationer.
Tack så mycket!! Skönt att höra att du mår bra nu och verkar ha fått ett bra liv. Det är det jag längtar efter. Att orka jobba, orka leka med våran dotter, få fler barn, orka träna. :)
Hanna

Postat av: Hans Johansson

Hej Hanna!

Lycka till!! Jag gjorde min transplantationsutredning i November och när man satt där och väntade på beskedet så var jag så nervös...satt också och bara grät efter jag fått okey. Står nu på listan och väntar. Har du någon mail man kan nå dig på? Är du också orolig för framtiden?

mvh Hans

Postat av: Ami

Ja, det är inte så lätt att vänta. Jag försökte ställa in mig på att det skulle ta 6 månader minst för att försöka vara lite lugnare, det gick sådär. Varenda gång telefonen ringde så kan det ju vara de som ringer. Bra att du inte är tveksam det kommer att hjälpa dig efter transplantationen, helt säkert.
Nu håller jag tummarna att det inte ska bli en för lång väntan. Kram Ami


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback