Kampen med en kronisk leversjukdom, Resan mot en levertransplantation och Livet som ung förälder.

upp och ner

I veckan var jag återigen på apoteket. Jag är som stammis där och det är som trevligt när dom hälsar glatt på en och förmodligen minns en. Iaf  vissa av dem. Beställde hem Valcyte. Det är en medicin mot CMV, ett virus som donatorn haft som jag inte haft. Så då måste man äta medicin mot det några månader. En burk räcker ca 1 månad och kostar endast 14700 kr. Yes ni läste rätt. Jag är otroligt tacksam för att jag bor i Sverige och att man får både sjukvård och mediciner gratis efter så låg gräns. 
 
Jag satt även en dag och räknade hur många små ärr jag sammanlagt fick efter transplantationen. Jag kom fram till att det är 80st. 
Snittet är ett. Jag hade 32 agraffer vilka gav 64 små ärr, 6st på halsen från CVK och stygn för att hålla den kvar, 4 på armarna från CVK, 3 st drän på magen och 2 från painbustern. Som lagomt. Har köpt tejp så jag kan tejpa  magen i sommar. 
 
Har även börjat fundera på om jag ska börja träffa Kuratorn.  Har den senaste tiden varit väldigt  känslig och grinar för ingenting. Får bilder  i huvudet från uppvaket på IVA och känner mig hemsk för att mamma inte fick träffa mig de 2 första dagarna. Även om vi pratat om detta och hon tycker det är ok eftersom hon var förkyld och inte ville smitta mig. 
 
Nä nu blir  det lite stök i hemmet innan vi ska gå ut. 
 
 

Permalink Levertransplantation Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ami

Hej!
Jag har messat dig också men vill ändå skriva här att kuratorn har berättat för mig att känslosamheten är vanlig. Och jag är likadan. Har också fått ett sånt behov av att prata igenom allt som hänt och försöka minnas t ex från IVA. Min son fick ju inte heller komma på hela tiden jag var på Huddinge. Han var också förkyld. Det kan ju bli så. Hoppas vi kan ses i Umeå i sommar och prata transplantationsminnen:). Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback